Vandbremser med hvirveleffekt
Vandbremser findes i to hovedtyper - hvirvelbremser, der i hovedsagen bremser ved hjælp af centrifugalkraft, og dem, der bremser uden. Her forklares hvordan hvirvelbremser bremser ved hjælp af centrifugalkraft eksemplificeret med cyklonbremsen.
Når den normale, lille vandmængde – tørvejrsmængden – løber i afløbsledningen, er vandspejlet under toppen af indløbsåbning til regulatoren, og der sker ingen opbremsning af vandet - fig. 2.
Når det begynder at regne vil tilløbet øges - vandet stiger foran regulatoren – og når vandet når op over toppen af indløbsåbningen, men stadig er under toppen af hvirvelkammeret – spærres luft inde i kammeret, og vandets strømningstværsnit indsnævres. Den øgede modstand reducerer vandmængden, der kan løbe igennem regulatoren – fig. 3.
Når vandet stiger op over toppen af regulatoren får trykket vandet i regulatoren til at rotere. Luften optager en del af udløbets tværsnitsareal og vandet roterer hurtigere mod regulatorspidsens udløb. Resultatet er et tryktab og – som det netop er hensigten – passende modstand mod gennemløbet – fig. 4.
Aftagende regn får tilløbet til at falde - fig. 3.
Vandstanden i brønden og det højereliggende ledningssystem når efterhånden under top af regulatoren. Med det aftagende tryk kollapser hvirvlen. Den erstattes af luft, der med nogen forsinkelse suges ind i regulatoren, som derfor først normaliserer sin funktion, når vandstanden er lidt under niveauet, da dannelsen af den bremsende hvirvel startede - fig. 2.
Kollapsen af hvirvlen afstedkommer pludselig forøgelse af vandføringen gennem regulatoren, hvorved eventuelle aflejringer opstrøms spules med ud. Se det typiske ”bump” på karakteristikken i fig. 5.
I visse situationer er et andet design i Mosbaeks regulatorprogram, centrifugalbremsen, mest hensigtsmæssig. Nemlig hvor reguleringsbehovet omfatter små vandmængder.
Centrifugalbremsens gennemløbsåbning er større end cyklonbremsens, og det giver i den situation en mindre risiko for tilstopningsproblemer, så her er centrifugalbremsetypen mest hensigtsmæssig. Der findes to hovedtyper af centrifugalbremser: horisontal, som benyttes til spildevand, vertikal, som benyttes til regnvand. Designet af centrifugalbremserne adskiller sig fra cyklonbremserne, men funktionen er i princippet den samme.