Centrifugalbremse CEV

Dykket monteret vandbremse til regulering af regnvand mellem 0,2-80 l/s.

Centrifugalbremse CEV

Den ETV verificerede vandbremse, Centrifugalbremse type CEV, fremstilles til en bestemt kapacitet og typisk inden for kapacitetsområdet 0,2 l/s op til 80 l/s – se diagram. Vandbremsen anvendes til små og moderate regnvandsmængder og visse typer industrispildevand.

#

Mosbaeks centrifugalbremse har et design, der sikrer, at middelvandføringen er betydelig højere end andre simple reguleringsteknikker. Den har en stejlere reguleringskarakteristik og kan give maksimal vandføring både i spidsen af karakteristikkens "bump" og i designpunktet (hdesign, Qdesign). Se dette illustreret på karakteristikken for CEV-regulatoren.

#

Det optimale design giver Mosbaeks centrifugalbremse unikke bremseegenskaber, og derfor har Mosbaeks vandbremser de største gennemløbsåbninger og dermed mindst risiko for tilstopning. Endvidere er åbningen i indløbet ikke opdelt af skillevægge eller lignende. Jo større åbning, jo mindre er risikoen for tilstopning.

Under drift er vandbremsens gennemløbsåbning uændret – den bliver ikke gradvist mindre ved stigende vandspejl som er tilfældet for nogle reguleringsteknikker.

Vandbremsen har indløb nedefra. Det sikrer, at der er vandlukke, og at den lukkende vandsøjle er størst mulig.

#

CEV-bremsen har en justerbar indløbsblænde. Indløbsblænden har trinløs indstilling, og kan reguleres til ±25% af dens middelvandføring. Indstillingsintervallet for den enkelte vandbremse varierer. Vandbremsen kan endvidere fås med udskiftelig udløbsblænde, der muliggør yderligere justering af kapaciteten.

Vandbremsen er den eneste af sin slags på markedet, hvor kapaciteten kan ændres på stedet uden udskiftning af dele; 2 skruer løsnes med en sekskantnøgle og blænden indstilles. Hvis en kapacitetsændring ønskes, kan du kontakte Mosbaek A/S. Vi identificerer vandbremsen ved hjælp af dens referencenummer, og beregner dernæst blændeindstillingen for den nye kapacitet.

En CEV-bremse leveres typisk med kobling (kilekobling) og løftestang, der muliggør bekvem og renlig montage og demontage fra terræn. Inspektion, service eller kapacitetsændring af vandbremsen kan derfor foregå under maksimale hygiejnisk og arbejdsmiljømæssige forhold.

Forsynes vandbremsen ydermere med en lukket koblingsklo på fronten opnås følgende muligheder for regulering:

  • Drosseleffekt, når vandbremsen er installeret i normal position.
  • Afspærring, når vandbremsen vendes 180° om en lodret akse. Denne anvendelse kan være aktuel ved bl.a. tankvognsuheld.
  • By-pass, når vandbremsen demonteres/løftes af.

Ofte kan centrifugalbremsen indbygges i eksisterende eller projekterede brønde eller tanke, idet den ikke er særlig pladskrævende; der skal dog være en sump.

Egenskaber

  • Bremser ved hjælp af centrifugalkraft i hvirvelkammeret.
  • Indløb nedefra, der maksimerer den lukkende vandsøjle.
  • Stor gennemløbsåbning, der er uændret under drift.
  • Ingen bevægelige dele.
  • Ingen elektriske dele.
  • Fremstilles i rustfrit, syrefast stål AISI 316L (Werkstoff 1.4404).

Egenskaberne reducerer omkostningerne til anlæg, drift og vedligeholdelse.

Forespørgsel

Udfyld formularen, så sender vi et uforpligtende tilbud

Skriv til os her

Løsninger

Hvordan virker vandbremser og hvor bruges de?

Se mere her

Cases

Bliv inspireret af cases hvor Mosbaeks vandbremser gør en forskel

Se mere her

Kontakt

Skriv til os – vi vender tilbage hurtigst muligt

Skriv til os her

Verifikation, EU-ETV

 413,84 KB    20  

Funktionskrav

 306,52 KB    20  

Installationsvejledning

 302,77 KB    20  

Vedligeholdelses-vejledning

 301,69 KB    20  

Brochure

 2.771,41 KB    20